2009. október 8., csütörtök

Skacok!

Mi a frász az az ólajtó?!
Tudod, "akkorát esett, mint az ólajtó..."

Sohase értettem ezt a szót, de ma belém hasított a gyanú, hogy netán itt simán csak egy ól ajtajáról van szó, és igazából semmi köze holmi nagyranőtt olajpocsolyához? Ennyire egyszerű lenne?
Csak azért kérdezem, mert volt már ilyen velem korábban is. Például amíg ötödikben meg nem láttam először egy ceruzarajzot a trójai falóról, addig arról is azt hittem, hogy valami nagyon éhes óriás-féle...

19 megjegyzés:

Nina írta...

Szerintem nagyonis létező dolog, legalábbis falun... Nagymamámnál szembesültem vele, emlékeim szerint elsőként úgy 2 évesen, amikoris nekimentem... Régen állatokat tartottak ama bizonyos ólnak nevezett helyen, gyerekkorom nyarain a tyúkokat terelgettük ide be esténként... Namármost egy ól nem kicsi, ennélfogva az a bizonyos ólajtó sem lehet az :)

Elég nagy darab, vaskos, fából, vas retesszel, ránézésre is van vagy 200 kg (nagymami példánya tutira), tehát a szólás igencsak helyénvaló :))

Mademoiselle írta...

Áhááá! Szóval tényleg ól-ajtó!
Az én nagyiméknál az ól ajtaja egy könnyű kerítésajtó volt csak, a másik nagyimék meg csak nyulakat tartottak a kert végében, így nem építhettem tapasztalataimra :)

helen írta...

http://www.napkut.hu/naput_2007/2007_02/106.htm

:)

Névtelen írta...

Na meg ott van a "hajót iszol belőle" kezdetű strófa is.

R.

Névtelen írta...

Lakótelepi gyerekként a terepjárónak nem láttam sok értelmét, akkor már inkább lett teLepjáró....

--------------------------

Tavaly télen az egyik vegyiáru bolt reklámtábláján olvastam azt a szót, hogy "utsó". Percekig filóztam rajta, vajon miből maradt meg egyetlen darab és akkor már miért nem "uccsó" ahogy öcsém mondaná, mire rájöttem, h. síkosságmentesítő anyagról és némi helyesírási hibáról van szó. :)

R.

Névtelen írta...

a pácsó se rossz!! P

Névtelen írta...

Kisebb korában a fiam, olajtó-nak mondta...érted olaj..tó..ennek volt valami értelme a számára. Pedig találkozott ólakkal is, pl. disznóól...de az olaj jobban megfogta. Andi

Joeymano írta...

Hihi, ez nagyon vicces. :)
Nekem még most is benne van a fülembe az ólajtó csapódásának hangja. Akkorát szólt, h mindenhol lehetett hallani. :) És tényleg, egy hatalmas, esetleg deszkákból, vas vasalással összefogott dolgot kell elképzelni, aminek vas retesze van, ezáltal nyikorog, és csak utána hallható azon erőteljes hang, ami a becsapódását jelzi. Meg előtte a mamám hangja, h "óba, óbabe". :)

Névtelen írta...

Ja tényleg a pácsó, a nitrites. Le sem esett, amíg egy tv műsorban ki nem mondták, h. pác-só. Addig vhogy 'cs'-vel volt természetes. Vagyis valójában ma is azzal, hiszen úgy szoktam meg. :)

R.

Névtelen írta...

Ja, és most esett le az ejtőernyős tízfilléres, h. nincs szóbeírogatós biztonsági bigyó.... Végre! :) :) :)

R.

De mi az, h. nincs! Irgumburgum! :)

amilgade írta...

:-) Van egy hétvégi házunk egy 100 fős falucskában. Gondolom kitaláltad, hogy igazi parasztházról van szó. Nekünk is van ólunk, amit felújítottunk, és meghagytuk a jó vastag, vas reteszes ajtókat. :-) Ezek is hangosan csapódnak, amikor a fát kivesszük a helyiségekből, mert mi fáskamrának használjuk az ólakat. ;-)

Cippó írta...

Énnekem a "mézsárga" volt gyenge pontom. Meg persze a pácsó.

Névtelen írta...

Nade az alaptémához visszatérve: Mikor esik az ólajtó?
Mert a szólásban esésről van szó, nem becsapódásról.

R.

helen írta...

Mikor kirugja a disznó... Nah, akkor elterül rendesen az ólajtó.

Mademoiselle írta...

A pácsó nekem is rejtély volt sokáig, a mézsárga meg tök jól néz ki így leírva :-D

Még a vasalt ajtó volt, amit nem értettem régen, és azt se tudtam kisütni, hogy a te(l)jhatalmúnak mi köze tejhez, de mindig opálfehér árnyalatban látom magam előtt ezt a szót, és tejihatnékom támad ha rágondolok.

A disznók ki szokták rúgni az ól ajtaját? Ilyen erősek?

R. egy időre kikapcsoltam a szóellenőrzést, mert én is utálom, de megint megtalál egy spamrobot, akkor kénytelen leszek visszaállítani. Eddig szerencsénk volt, elkerültek.

sssajt írta...

Ez létezhetetlen! :)))
Vastagon elmúltam már 20 (szerintem min. 27 voltam már), mikor a drága szüleimnek föltettem ezt a kérdést. A hirtelen döbbent csendet harsány kacagás váltotta föl. Én meg csak álltam, hogy most mi van. Volt vagy fél óra, mire tisztázni tudtuk a kérdést.
Azóta is azt hittem, én lehetek csak ilyen lökött, hogy fölnőtt fejjel még mindig nem tudok ilyesmit. Hála Istennek, vannak hozzám hasonlóak. :)

[örül, örül most nagyon! :)]

Névtelen írta...

Az ólajtó akkor esik akkorát, amikor nem vasreteszes, és nem kapupántos, hanem csak egy egyszerű, fából tákolt,valamivel szélesebb "retesz", mint az ólat körülvevő kerítés, és úgy van betámasztva, hogy jobb ás baloldalt is egyformán takarjon. E mögé tettek némi támasztékot, vagy csak egyszerűen egy drót-hurokkal oldották meg a záródást. Ettől a disznók még gyakran kirúgták nagy éhükben, és ekkor esett ez nagyokat, teljes szélességében, és hosszában. Ettől szólt olyan nagyot.

Más: a lányom kérdezte mikor kicsi volt, hogy milyen az a faros lemez?

Pirikenagyi

Eni írta...

Szép magyar anyanyelvünk... :)

Névtelen írta...

Polcsor.
A Google-n feljövő képek világítottak rá ennek a felettébb bonyolult szónak az értelmére...
A pácsó nálunk is hosszú feltörést igényelt, meg nekem még a rumaroma volt ilyen. Először azt hittem róla, biztos valami közép-amerikai tánc.